1e Reisdag terug; Gotthard en Andermatt

5 september 2020 - Andermatt, Zwitserland

Vanmorgen al aardig vroeg voor ons doen de terugreis ingezet. Al ruim voor tien uur reden we de camping af. Vandaag zouden we het mooie Italië verruilen voor Zwitserland. Het eerste stuk naar de snelweg toe was vooral in het begin met uitzicht over het Gardameer erg mooi. De parkeerplaatsen halen ook hier niet de charme van die in Frankrijk, althans, op die ene na misschien die we net misten. Twee keer onderweg gestopt bij een pompstation om de benen te strekken en wat te eten. Getankt bij een pomp waar we een beetje zijn opgelicht, vinden we. Wij konden daar niet zelf tanken en moesten gebruik maken van de “service” van de pompbediende. Die deed niet meer dan wat ik zelf ook doe en het kostte ons 30 eurocent per liter meer, dus daar zijn we snel verder gereden! :-)

Na een lange tijd voor de Gotthardtunnel langzaam file te hebben gereden, was ik het wel zat en loodste Erna ons naar de camping. We hadden op Google wat reviews gelezen en die waren erg uiteenlopend. Ik vind “camping” wat overdreven voor een parkeerplaats waar campers in de zomer op kunnen staan. Okee, je kunt er ook douchen en er zijn wc’s, maar dan houdt het toch aardig op. Oh wacht, er zijn ook op de hele parkeerplaats 3 punten voor stroom.

De gezelligheid straalt erafHier moet je (niet) zijn met je camper

Maar ach, het mag de pret niet drukken; Erna tovert weer een heerlijke maaltijd op tafel, waarbij het net niet lukte de komkommer die ze voor een courgette had aangezien om te toveren naar een courgette. Biefstuk met een heerlijk champignonsausje, gebakken aardappeltjes en een (komkommer)salade is ook heerlijk.

Na het eten vielen bij mij de ogen bijna dicht, maar Erna had nog zin en puf om even het dorpje te bekijken. Daar kocht ze een bergkristal en kwam ze met grote verhalen terug; een hotel met een pompstation welke ook in de James Bond Film Goldfinger is te zien (uit 19??, 10 punten voor elke goede inzending)!

Ze had ook een enorme folder, magazine, meegekregen bij de winkel van de bergkristal met allerlei info. Kortom; ze heeft zich even goed vermaakt met de conclusie dat het hier erg duur is! Een dagtrip met een postkoets inclusief lunch en terug met de trein voor ???? ? Wat denk je? 20 punten voor diegene die het er het dichtst bij zit.

GoldfingerDe pan fluit

Ondertussen is de camper en ik zeker klaar voor de nacht. Gezien het weer hier en de “camping”, gaan we morgen weer vroeg op pad. Welterusten allemaal.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline Van Onzenoort:
    5 september 2020
    Grappig. Ik ken dat: campings maar je het liefst snachts op doorreis wil. Gelukkig is het in de camper heel sfeervol.
  2. Gert Jan:
    5 september 2020
    Helemaal mee eens, Jacqueline!
  3. Eric:
    Postkoets&lunch&trein = CHF 187,50

20 punten gewonnen???
  4. Cjpepers:
    5 september 2020
    Het blijft leuk deel te mogen hebben met jullie vac.reis.Ik heb met de scooter vroeger daar ook gereden in de buurt.ik hD een 200cc bella en croste theo met zijn 125cc apparaat makkelijk voorbij in de bergen.Goede reis verder en jullie weten de koffie staat ((nu al)klaar.wel te rusten.casp
  5. Gert Jan:
    6 september 2020
    Heb nog even gegoogle naar een Bella 200cc; heb nooit geweten dat Zundapp ook scooters had!
    Wij komen zodra het mogelijk is op de koffie en horen graag dat verhaal van lang geleden!
  6. Gert Jan:
    6 september 2020
    Het antwoord op de 20 punten vraag is te vinden tussen de foto’s. De opgave bleek verkeerd; genoemde prijs is exclusief de terugreis! 😱🙂
  7. Cjpepers:
    7 september 2020
    De zon schijn hier en ik ga zometeen even met mijn caravan = lees rollator even een wandelingetje maken en vanavond aan de buis winnen wij .hahahahaha
  8. Gert Jan:
    7 september 2020
    Dank voor de tip! Ik zal vanavond eens kijken of de schotel op de camper de voetbalwedstrijd Ned-Italië kan vinden.
    We zitten nu even in de Altstadt van Saarlouis in een zijstraat van der Bierstrasse und ich trinke ein Altbier.