Còrdoba bleek ook Volantis te zijn

9 juni 2018 - Córdoba, Spanje

De wekker ging om 7:45 uur want we wilden vandaag met de bus van 9:30 uur naar Cordoba, 23 km hier vandaan. Eerst een stukje naar de bushalte lopen, waar rond halftien de bus naar Cordoba kwam. Op een zaterdag rijdt de bus 2x naar de stad; één keer om halftien dus en een keer om 16:15 uur. Kaartje kopen in de bus... die stinkt overigens wel naar (natte) hond en bracht ons binnen een halfuur in Cordoba. (we hebben deze vakantie ook weer een aantal uitspraken die we dikwijls herhalen. Een aantal jaren geleden ging het over de Mistral of over de bergen die geen sneeuw toppen hadden, Niek en Liza kunnen zo nog wel een aantal voorbeelden noemen. Dit jaar hebben we deze dus genoteerd: het ruikt hier naar hond. Een andere die al sinds Zarautz meegaat, is een uitspraak van mevrouw naast ons. Zij zei in elke zin die zet tegen haar man Cor zei, zijn naam op een vrij indringende toon. Ik noem sinds die tijd Erna regelmatig Cor :-) .Meer uitleg komt later wel).

We ontbeten met een croissantje en een donut in het treinstation. Bij het bestellen daarvan had ik sjans met oudere Amerikaanse dame met een pet. Ze vond mijn 3 dagen baardje/snor erg leuk staan. Erna vindt het maar zo, zo. ("Alsof je een cactus zoent"). Van het spuuglelijke treinstation liepen we met het kaartje van het touristen informatiepunt wat ook op het station was, naar de stad. Goed dat Erna nog even keek of er een cache op weg naar het centrum was, want anders hadden we totaal de verkeerde kant op gelopen :-) Erna had bij het ontbijt een aantal highlights genoteerd van een site (12 uur Cordoba) en als eerste gingen we de Mezquita af. Een grote kathedraal met veel islamitische details (het was 350 jaar een moskee geweest). We betaalden 10 euro pp voor een kaartje en gingen naaar binnen. Het was heel bijzonder, een enorme ruimte vol met marmeren pilaren, dubbele bogen, kapellen met beelden en schilderijen, een enorm altaar, schatkamers vol zilveren beelden, schalen en kunstwerken, enorm rijk gedecodeerd. We waren er wel 1,5 uur zoet.

Erna in de moskeeBij het verlaten van de kathedraal luisteren en kijken we nog even naar een stel jongens die aan het zingen zijn (zie video). Helaas krijg ik Erna niet zover om mee te dansen. Daarna een broodje gegeten bij de Subway vlak naast de Mesquita. De mevrouw vraagt in het Spaans wat voor broodje we willen; bruin, wit, Italiaans of nog een ander soort brood. We begrijpen niet goed wat ze bedoelt, waarop haar collega in het Nederlands de vertaling doet. Nog even staan praten met deze vreeslijk aardige man uit Nederland. Hij woonde al 25 jaar in Còrdoba.

Groot en veel bogenHierna hebben we lang door de stad gewandeld, langs de Romeinse brug (blijkt dus de brug te zijn van Volantis, zo hoorden wij een dag later van Niek en Liza), door de joodse wijk, een paar souvenirwinkeltjes ingegaan, terrasjes gepakt en wat gegeten. Zo’n 12 km gewandeld dit keer(!)

nog een keer Ook nu kwamen we bij vertrek - dus lopend richting station - weer (net zoals in Madrid) langs de leukste straatjes. Toch hebben we wel een goed beeld gekregen  van Còrdoba. Het is een stad met een rijke geschiedenis, waar je om de haverklap een oud gebouw , monument of museum tegenkomt. Later nog maar weer eens terug voor een wat langer bezoek.

leuke straatjesMaar we moeten gaan, om 20:00 uur vertrok onze bus weer naar Villafranca. Het is lekker weer en voor het eerst kunnen we wat langer buiten zitten. Morgen richting Sierra Nevada.

(zie foto's en video's voor nog meer foto's en video's)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ronald:
    11 juni 2018
    Sierra Nevada... Dat wordt kkkkkkoud!
  2. Gert Jan:
    11 juni 2018
    Tot nu toe is het niet kkkoud in hier. Morgen zullen we verslag doen van de laatste dagen. Vandaag 11/6 een wandeltocht/bergwandeling van 18km gemaakt! “Romario is een beetje moe” 😀😴