Quo Vadis? Andiamo sulla “Via Appia”

18 augustus 2021 - Rome, Italië

Na een lekker ontbijtje namen we de 7 Hills express van 10:00 uur. Dit keer gingen er nog meer passagiers mee: 2 volwassenen naast de chauffeur voorin, wij 2 daar achter en dan nog een Afrikaanse mevrouw met 3 kinderen.

De trein van 10:46 uur had wat vertraging. Overgestapt op de metro en uitgestapt bij station Termini.

2021-08-17 Op weg naar de bus

We konden ook nog een metro nemen richting het Colosseum, maar naar een uur in het OV wilden we “naar buiten,  de frisse lucht in’.

Bij het Colosseum zou bus 118 ons naar Via Appia Antica brengen. Bijna was dat niet gebeurd omdat ik ergens bij het Colosseum door mijn enkel ging en bijna naar beneden stortte. Een als Romein verkleedde man zag het gebeuren en zei nog: ‘piano, piano’ tegen mij. Het viel gelukkig mee en ik kon na wat ongepast woordgebruik weer verder.

Kort daarvoor van een Afrikaanse man een geluksarmbandje “gekregen” (en Erna ook), het kostte niets maar hij had wel geld nodig voor zijn net geboren kind en gezin. Denk dat die goede daad mij gered heeft ;-)

We kochten bij een kiosk kaartjes voor bus 118 die ons naar de Via Appia zou brengen. Na een busrit waar Bob Jungles om gelachen zou hebben, maar waar wij behoorlijk van door elkaar geschud werden, kwamen we aan bij de Basilica San Sebastian. Dicht. En niks te beleven. En zeker geen fietsverhuur te bekennen. Stuk terug gelopen en bij de ingang van de catacomben wat kunnen eten en drinken uit een automaat…

We overwogen een bezoek aan de Catacomben, maar hebben dat niet gedaan. Zo’n 39 jaar geleden was ik hier al eens geweest en we hadden geen zin om drie kwartier diep onder de grond te gaan kijken naar wat graven.

In plaats daarvan maakten we een lange wandeling over de Via Appia met Petrus en Paulus in gedachten.

Erna toverde opeens een handige app voor internationaal OV te voorschijn, “move it” heet deze, naar de gelijknamige hit van ??? (uit de jaren 60, 20 punten voor de eerste juiste inzending) en dankzij een aardige buschauffeur (jawel!!) zaten we rond 16:30 uur in de bus terug naar il centro.

Wat gedronken bij tentje in Trastevere, “only drinks, no” terrasje weer verlaten en verderop bij ander vreselijk duur tentje wat gedronken. Wel met een bakkie chips er bij.

Daarna richting het restaurant van Alfredo en Ada. Waren we een jaar of 10 geleden ook geweest. Was enorm leuk toen. Onderweg weer even neergestreken op een levendig pleintje.

Alfredo en Ada, waarvan we wisten dat hun kleindochter het restaurant had overgenomen, bleek helaas dicht.

Een man bij een souvenierwinkel een paar deuren verder, wist er meer van, zo gaf hij te kennen. Praatje met hem gemaakt en Erna heeft nog wat gekocht in zijn winkeltje.

Als alternatief het restaurant opgezocht waar we gisteren geluncht hadden. Een van de obers, hij lijkt sterk op Danny Vera, herkende ons en we hebben weer heerlijk gegeten!

Echt een restaurantje om te onthouden; Fattoincasa by hosteria la danesina via del governo vecchio rome italië

Weer taxi naar camping genomen en om 22:15 uur weer “thuis”.

Nu met zo’n 13 km “op de teller”. Het was een erg leuke dag en moe en voldaan gaan we slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Klaske Horzelenberg:
    18 augustus 2021
    Wat mooi om dit te lezen. Dank je wel
  2. Kristel:
    18 augustus 2021
    Reel to Reall! Heerlijk nummer en weer een goed verhaal. Genieten maar daar!
  3. Jacqueline Van Onzenoort:
    18 augustus 2021
    Wat maak je veel mee op zo’n vakantiedag. Leuk om het allemaal te lezen
  4. Jur:
    18 augustus 2021
    Ergens bij het Colosseum stortte je bijna te pletter? Stond je misschien op een cliff?
    Richard schijnt deze blog oom te lezen, wisten jullie dat?
    Keep up the good work broerte (en zusje), het is weer erg leuk om "mee te reizen" via deze blog.
  5. Hagar:
    18 augustus 2021
    Druk dagje en veel gewandeld. Geniet verder van de prachtige stad Rome. Hebben jullie Romulus en Remus nog gezien?
  6. Gert Jan:
    20 augustus 2021
    Dit keer Romulus en Remus niet gezien. Het “originele” beeldje de vorige keer in 2010 wel bezocht. Hét restaurantje van toen was nu helaas dicht. Gelukkig een goede alternatief gevonden.