"Zoek de zon op"

1 juni 2018 - Olite, Spanje

Het regende vanochtend toen we opstonden. We waren er dan ook niet rauwig om dat we vandaag zouden vertrekken richting Pamplona. Het weer zou vast beter worden en dat werd het ook. Zeker nadat we uit de bergen (“heuvels”😉) kwamen. De bestemming voor vandaag was Olite, zo’n 120 km zuidwaarts.

De camping bestaat vooral uit kleine huisjes voor vaste gasten. Helemaal achteraan is een leeg kampeerveld met jonge boompjes die een aantal plaatsen markeren. We mochten gaan staan we wilden. Dat is nog eens fijn van het voorseizoen! Ook de prijs, €19 per nacht, bevalt ons prima. We kiezen een plekje uit en zorgen met behulp van de gele kunststof blokken/keggen ervoor dat de camper nu eens echt waterpas staat. Dat hadden we nog niet eerder uitgetest.

Camping Olite GJH

We lezen en lunchen wat, maken een praatje met onze Nederlandse buren en klooien wat op onze telefoons. Rond een uur of vier besluiten we met de fiets naar Olite te gaan. Een dorpje op zo’n 3 km van de camping vandaan. Bij aankomst doen we een drankje op een leuk dorpsplein. Heel erg schattig, een mooi groot plein waar veel leven is; een paar terrasjes, voetballende kids, moeders met baby's, borrelende oudere mannen, een schrijver (? Volgens Erna dan 😉).

Na dit terrasbezoek gaan we geocachen en bewonderen ondertussen de omgeving van het kasteel. We bezoeken ook nog even de VVV.. eh..Officina de Turismo en krijgen steeds meer zin in het bezoek aan Bardenas Reales door de folders die we hiervandaan meenemen.

GJH terrasje Olite

Rond 19:00 uur krijgen we trek en zoeken een restaurant. Dat viel nog niet mee. Veel tentjes zijn nog dicht, men eet hier pas rond 21:00 uur of later. Uiteindelijk belanden we in een restaurant van een hotelletje, “El Rincon de la Joyosa” (Google vertaal: de hoek van vreugde”). We zijn de enige gasten en krijgen alle aandacht van de vriendelijke serveerster. Ze spreekt geen woord Engels, maar we kunnen elkaar aardig verstaanbaar maken. We kiezen voor het dagmenu wat bestaat uit 3 gangen met een klein flesje wijn, fles water, brood en een aperitiefje; een soort Baskisch bitterballetje! Geen haute cuisine, maar erg smakelijk gegeten.

In de schemer fietsen we weer “huiswaarts”.

1. Eric:
    1 juni 2018
    Dat klinkt zoals een vakantie behoort te zijn. Heerlijk! Trekken jullie niet iets roods aan wanneer je Pamplona ingaat?
  2. Ronald:
    1 juni 2018
    Gaaf pleintje! Goeie Sangria? Je weet waarom er twéé rietjes in de Sangria gestopt worden, toch...
  3. Gert Jan:
    Hoi Eric,
    Met enige pijn in het hart, hebben we besloten Pamplona vandaag niet te bezoeken. We doen dat graag een andere keer en dan begin juli tijdens het Sanferminis. En wie weet, doe ik dan wel iets roods aan; “Do Every day something what’s scares you” zegt een van mijn favoriete liedjes 😀
  4. Gert Jan:
    1 juni 2018
    De Sangria werd met veel zorg klaargemaakt door de barkeeper. Ik heb hem niet gevraagd waarom hij er 2 rietjes in deed. Vertel jij maar waarom, Ronald.
  5. Elly Roeleveld:
    2 juni 2018
    Gert Jan , Je kunt altijd nog schrijver worden. Ik geniet van je leuke verhalen, ga zo door!
  6. Roel:
    2 juni 2018
    In antwoord op je kaart we kwamen nog wel geregeld in Pasajes screpcity en ook je vader heeft daar zijn voetstappen staan
  7. Gert Jan:
    2 juni 2018
    Hoi Roel, wat een mooie reactie! Moest ff een traantje weg pinken bij het idee dat mijn pa hier ook in de buurt geweest is....zie hem zo gaan en zich met handen en voeten verstaanbaar maken tussen de aardige Spanjaarden hier.
  8. Ronald:
    4 juni 2018
    Twee rietjes: om er sámen van te genieten...!
  9. Ali Blokzijl:
    4 juni 2018
    ja, GertJan, je vader in scrap-city (vanwege de oud-ijzer industry toen{en nu?}) Hij is ook een dag met een vrachtwagenchauffeur op pad geweest. kWeet niet meer vanuit welke plaats, zoiets weet Roel dan weer. En op de vraag of hij dan zomaar met die chauffeur kon praten, was het antwoord, alsof dat toch heeel logisch was: Ja natuurluk, dat ek toch in d oorlog ehleerd. :)