Een perfecte laatste dag!

8 september 2020 - Saarlouis, Duitsland

Een dag helemaal in de stijl van Erna en Gert Jan; eerst ‘s morgens lekker rustig aan gedaan. In de oven van de camper vers gebakken broodjes als ontbijt! Beetje tutten in en rond de camper, wat gelezen en ik zelfs een koffie gedronken.

Reisgids mw. Roeleveld had voor vandaag een fietstochtje gepland met als afsluiter en hoogte punt (later bleek dat dit zowel letterlijk als figuurlijk zo was!) het kunstwerk in Ensdorf, genaamd Saar Polygoon.

Tijdens het lezen met een aangenaam zonnetje, spraken we af dat we 13:30 uur zouden vertrekken. Zo gezegd zo gedaan. We wilden graag langs de rivier de Saar fietsen en Erna had bedacht en gehoopt dat het richting Dillingen wat gezelliger fietsen zou zijn dan richting Saarbrücken. Of dat inderdaad gelukt is, weten we niet, maar wat we wel weten, is dat het niet het meest pittoreske en gezellige fietstochtje was wat we ooit gehad hebben. Het eerste stuk ging inderdaad langs de Saar, maar tussen het fietspad - dat dan wel - en de Saar zit een strook met hoge struiken en bomen.

Die kant gaan we op

En daarna reden we al vrij snel dicht langs een snelweg met de daarbij behorende geluiden. Er waren werkzaamheden aan een brug, waardoor we ook nog eens met een wegomlegging te maken kregen. Het centrum van Dillingen was ergens verstopt achter die wegomlegging, zodat we besloten te stoppen bij een typische Duitse biergarten. We waren net een stuk door een industrieterrein gereden en deze biergarten lag op een kruispunt van fietspaden.

Tüpische Deutsche Biergarten

Vanaf hier gingen we ons richten op het einddoel van vandaag, het hoge kunstwerk Saar Polygon. Met behulp van Google maps de route daar naar toe uitgestippeld. Of beter gezegd: ik met de telefoon in de linkerhand en Google maps als navigatie gebruikt. Erna had Google gevraagd een wat gezelliger route te kiezen, maar of Google of de Duitsers houden helemaal niet van gezellige fietspaden. Weer langs industrie en ook een klein stukje “gezellig fietsen” en langs een verkeersweg en door een volksbuurt, kwamen we uiteindelijk bij ons doel aan.
Er is ook een soort van museum bij, maar dat ging om vier uur dicht. We stonden om 10 voor vier voor dat museum en de portier/suppoost voelde er weinig voor om ons nog vriendelijk te ontvangen. Gelukkig was hij nog net bereid om me te vertellen hoe we boven op de heuvel konden komen. Dat was met de fiets te steil en de toegangsweg enigszins verstopt bij een spoorwegviaduct waar we al geweest waren. Daar dus maar weer naar terug gefietst en de fietsen neergezet. De berg c.q. heuvel bleek later zo’n dikke 300 meter hoog en het pad er naar toe 1,3 km. Een pittig klimmetje, kan ik je zeggen, en opvallend dat je pas echt aan het eind, dus bovenop, niet onderweg naar de top, het prachtige kunstwerk ziet.

Boven op selfie

We hebben er bijna een uur rondgelopen. Eerst even bijkomen van de klim, dan veel foto’s maken van alle kanten en ook het kunstwerk zelf nog beklommen. Het is 30 meter hoog en je kan er dus ook in of op.

Polygon

Daarna de afdaling ingezet met als doel de biergarten op de camping. Na een kwartiertje fietsen bleken wij de enige gasten daar te zijn, maar daar smaakte onze beloning voor deze dag niet minder om!

Het was een mooie dag om onze fantastische vakantie mee af te sluiten.

Er volgende nog een heerlijke maaltijd geserveerd door kok Erna en nu is het al weer bijna tijd om naar bed te gaan.

Wij hebben enorm genoten van deze reis! Wij hopen jullie ook van onze verhalen en we zien elkaar graag volgend jaar weer!

Welterusten, güte nacht, buona notte.

(De route van vandaag op Strava: https://strava.app.link/HHLOlJxxC9

1. Jacqueline Van Onzenoort:
    8 september 2020
    zeker hebben we genoten van jullie verhalen. Een reis vol hoogtepunten, heuvels, pieken, wandelen, eten, drinken, slapen. Heerlijk om te lezen. Ga de dagelijkse mail nu al missen!
  2. Ria:
    9 september 2020
    Dankjulliewel voor het mee genieten, al bezorgde mij de laatste foto wel even hoogtevrees😳
  3. Lenneke Wensveen:
    9 september 2020
    Weer bedankt voor jullie reisverhalen! Ik heb ervan genoten!
  4. Cjpepers:
    9 september 2020
    Ik sluit mij met de andere aan.vanmorgen ben ik wezen akkwajoggen.direct kom kristel koffie drinken en een praatje maken.goeie reis bek.