Ten strijde!? (tegen onrecht en onrechtvaardigheid?)

8 juni 2018 - Villafranca de Córdoba, Spanje

Donderdag 7 juni verlaten we El Greco om naar onze volgende bestemming te reizen; Cordoba.  Maar niet zonder eerst een bijzondere tussenstop te maken. Al vroeg in de planning van deze reis, wilde ik graag “het land van Don Quichot en Sancho Panza” bezoeken. Omdat deze eerste bestemming niet al te ver reizen is, rijden we niet zo vroeg weer over de oprijlaan van de camping. Deze heeft links en rechts lage bomen met lage takken, waardoor we in het midden moeten rijden met de camper.

Het dorp waar de legendarische molens en kasteel van onze vrienden staan, heet Consuegra. Over de lange vlakke autoweg er naar toe, zie je ze van afstand al liggen. De welstandcommissie van de gemeente Consuegra is er niet in geslaagd het dorp dezelfde uitstraling te geven als de monumenten. Een aantal lelijke bedrijfspanden met opslag silo’s geven geen mooi beeld van Consuegra van afstand. Van dichtbij is de heuvel met de molens prachtig!

uitzicht van geocacheplek

Mooi om zo’n toeristische plek in het voorseizoen te kunnen bezoeken. Nu waren er maar 2 à 3 busladingen met toeristen. We denken dat je hier in het hoogseizoen over de koppen kan lopen. Nu liepen we op een gegeven moment bijna als enigen door het kasteel!

Tot een uur of 3 vermaken we ons prima op deze heuvel. We maken veel foto’s en vinden ook nog 2 geocaches. Ook hier geldt weer dat foto’s veel beter kunnen laten zien hoe mooi het is dan dat ik kan beschrijven.

SobreRuedas

Rond 18:30 uur komen we op de camping aan nabij Cordoba. Ik noemde Alboalfia gisteren al in het verslag van 6 juni. We kwamen aan met prachtig weer, zo’n 28 graden, en verheugden ons op een duik in het zwembad waar we naast staan met de camper. Over die camper gesproken; ik (en misschien zijn er we meer mensen) ben al een tijdje aan het denken over een passende naam. Kom ik toch dit stukje tegen:

(tekst volgt nog; zie Rocinante)

Rocinante

…dus niet origineel meer…misschien is dan “Sobre ruedas”(#) leuker?

Ondanks de “maar 320 kilometer” zijn we toch aardig vermoeid. We overleggen of we hier op de camping wat zullen eten of dat we naar het stadje lopen om daar wat te eten. De eerste optie blijkt er geen te zijn, want de cafetaria van de camping is al dicht. En om naar het dorp te lopen…. Erna tovert in korte tijd een heerlijke spaghetti met tonijn en veel groente op tafel!

Morgen, 9 juni, gaan we met de bus naar Cordoba. We maken zojuist het plan om dan zondag richting het natuurpark Sierra Nevada rijden... ach, we zien wel ;-)