Leven als god in Frankrijk

7 september 2022 - Châteauneuf-de-Gadagne, Frankrijk

Is het nu een gezegde, een uitdrukking of een spreekwoord? Wie het weet mag het zeggen. En dan nog de vele theorieën waar dit vandaan komt: (zie o.a. https://rondreizen.net/blog/leven-als-een-god-in-Frankrijk)

is het nu leven als een god in Frankrijk of leven als God in Frankrijk of leven als god in Frankrijk? Waarschijnlijk is het afhankelijk op wat voor school je dit geleerd hebt of zo..

Anyway, of beter gezegd, enfin, in goed Frans, ik heb ooit ergens opgeslagen dat de Romeinen dit gezegde bedacht hebben toen ze ook de Provence tot het groot Romeinse rijk mochten rekenen. En het vertoeven hier in de Provence kan echt niet beter beschreven worden!

Gordes

We zijn met zijn vieren in de auto van Cilke naar Gordes gereden vandaag. Gordes wordt beschouwd als een van de mooiste dorpen van de Provence en voor ons was het erg leuk om weer eens door de nauwe straatjes te lopen.

En alsof het voorbestemd was, bleek ook hier markt te zijn in het dorp! Grappig om te zien dat de marktkramen die ook in ‘L’Isle-sur-la-Sorgue stonden hun prijzen hadden verhoogd voor deze “gelegenheid”!

624F4950-024D-4013-B8EA-145DBFDE6370

Had ik al eens gezegd dat ik een soort van voorliefde heb voor markten omdat ik daar vroeger vaak met mijn moeder en tante naar toeging? De Kamper ui(t)-dagen, de Meppeler muggen dagen of zoiets, de Zwolse blauw vinger dagen, ik ging ze allemaal af met mijn moeder en tante Neel. Nog steeds is het scharrelen over een markt geen straf voor me. Ik heb zelfs nog een hoedje gekocht 🙂.

Na Gordes, een bezoek gebracht aan Village des Bories: een museumdorp bestaande uit een groep zeer oude woningen (bories), gemaakt van op elkaar gestapelde stenen. Zie foto.

F7EFE4CD-DCA1-4E6E-A459-97C9086116AB

Op de terugweg naar de camping in L’Isle-sur-la-Sorgue in een supermarkt inkopen gedaan voor de bbq vanavond. Was weer super lekker en gezellig!

Een beetje jammer is dat wij morgen dit “goddelijke leven” in de Provence moeten opgeven, we gaan weer wat noordelijker richting huis. Maar aan alles komt een eind, dus ook aan ons verblijf in de Provence…

Morgen gaan we naar… ?

Bonne nuit, les amis

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kristel:
    7 september 2022
    Ahh, snap helemaal wat je overkomt als je in de Provence bent. En wat een kado: markt Gordes bezoeken buiten hoogseizoen.
    Morgen naar: Montelimar?
  2. Hagar:
    Volgens mij genieten jullie als een vorst (of God zoals je wil) 😜😇😎
  3. Ria:
    7 september 2022
    Fijn dat jullie zo genieten , al lijkt het op de selfies dat Gertjan het vaak spannend vindt 😉💋