Werk aan de weg en file

27 augustus 2021 - Vergne, Italië

Vanmorgen moesten we voor 10 uur van de camping af zijn, anders zou er een extra overnachting in rekening worden gebracht volgens de campingregels. Dus weer vroeg op want we moesten ook nog kijken naar een nieuwe bestemming. Een klusje wat Erna snel voor elkaar had. Omdat de weersverwachtingen voor het Gardameer niet best waren, viel die bestemming met pijn in het hart af.

On the road again

Het werd een camping ergens onder Turijn, in Barolo. Rustige camping tussen de wijnvelden.

Klokslag 10 reden we de camping af en als we niet bijna 2 uur (!) in de file boven Genua hadden gestaan, hadden we wellicht rond 14 uur er al kunnen zijn. Nu was het half vijf voor dat we voor de camping stonden…en die bleek vol..

De vriendelijke campingmeneer, Moussa, adviseerde ons vandaag op het parkeerterrein in het dorpje te gaan staan. Morgen vertrokken er weer mensen en dan kwam er vast een plekje voor ons vrij.

Zo gezegd zo gedaan en nu staan we op een rustig pleintje met een joekel van een lantaarnpaal boven ons dak. Hierna nog even bij het zwembad bij Moussa een heerlijk drankje gedaan, Spritz Aperol wordt ons vakantiedrankje, zo lijkt het 🍹🙂

Op de parkeerplaats

Ook bij de bar nog het restaurant dichtbij de camping willen reserveren, op advies van Moussa, maar ook die zaten voor vandaag al vol, dus gelijk maar voor morgen, vrijdag, gereserveerd.

WijngaardenTussen de druiven

Even na zessen vertrokken voor een wandeling naar het dorp Barolo. Blijkt het dorp te zijn van dé rode wijn van Italië en de wandeling ging letterlijk door de wijngaarden. Echt makkelijk lopen was het niet; veel steil dalen en klimmen en de bewegwijzering was ook niet duidelijk of ontbrak. Dat beloofde nog wat voor de terugweg in het donker…

Na een dik half uur zagen we andere mensen dwalen én kwam er uit de wijngaard opeens een mountainbiker van rechts. In ons beste Italiaans de weg gevraagd. Even later zagen we ook een ander stel spoorzoeken naar het dorp, bleken toevallig ook Nederlanders te zijn. Die hadden bij een restaurantje gereserveerd waar ze, heel fijn, ook nog een plekje voor ons hadden.

Anti pasta

De anti-pasti (1 voor 2) en de primi (elk 1, lasagna en gevulde ravioli) waren erg lekker. De secundi (weer 1 om te delen) was niet zoals verwacht; de roast-beef  was koud en dun zoals op brood en had meer weg van een voorgerecht. De wijn 🍷, Barolo, was heerlijk!

Zonder nagerecht te nemen om niet te veel in het donker te lopen, begonnen we aan de terug weg. Het eerste stuk steil omhoog door wijnvelden. Daarna toch maar zo verstandig geweest om langs de hoofd weg te gaan lopen om te voorkomen dat we in het donker in een wijngaard labyrint zouden moeten gaan dwalen en tussen de druiven zouden moeten gaan slapen.

1. Cilke:
    27 augustus 2021